Koncepcja pracy
Miejskiego Przedszkola Nr 11 w Jarosławiu
Misja przedszkola:
Podstawą myśli odnoszącej się do naszych wychowanków jest kierowanie ich uwagi na odkrywanie własnych możliwości, potrzeb i zdolności oraz pasji. Mali odkrywcy – wychowankowie MP 11 w Jarosławiu odkrywając rzeczy małe, stali się specjalistami, odkrywcami rzeczy wielkich i ważnych dla nich samych.
Miejskie Przedszkole nr 11 w Jarosławiu
to
Kreatywne przedszkole Małych odkrywców rozwija świadomego swoich możliwości, twórczego malucha
W naszym przedszkolu pragniemy wychodzić naprzeciw potrzebom i możliwościom naszych wychowanków. Jedną z najważniejszych potrzeb i umiejętności człowieka jest zdolność do komunikacji. Dlatego naszym priorytetem są działania sprzyjające nabywaniu przez dzieci zarówno umiejętności skutecznej komunikacji jak również kształtowanie procesów poznawczych i funkcji percepcyjnych. Dzięki kompetencjom językowym nasi wychowankowie mają szansę zdobycia zdolni do tworzenia i podtrzymywania relacji z ludźmi, uczestniczenia w interakcjach społecznych, nabywania umiejętności komunikacji zarówno werbalnej jak i pozawerbalnej. Myśl skierowana na rozwój umiejętności komunikacji w różnej formie i zakresie to pośrednio odbiór, rozumienie wzorców zachowań, wzbogacanie zainteresowań i aktywności, których „nie ograniczają żadne granice”. Skupiamy się na:
• komunikacji gestowej, o charakterze społecznym – język migowy,
• komunikacji werbalnej i niewerbalnej- wyrażanie i nazywanie swoich myśli i przeżywanych emocji w formie zajęć teatralnych, ruchowo-tanecznych, wokalnych – twórczych,
• torowaniu kanałów sensorycznych – wzroku, słuchu, dotyku oraz węchu poprzez zajęcia wykorzystujące metodę Integracji Sensorycznej,
• rozwijaniu słownika biernego i czynnego – poprzez nabywanie umiejętności spontanicznej oraz systematycznej nauki języków obcych, w tym języka angielskiego w rozszerzonym zakresie oraz języka niemieckiego,
• nauce języków obcych, języka angielskiego, niemieckiego poprzez zabawę oraz ćwiczenia praktyczne prowadzone w sytuacjach naturalnych,
• diagnozowaniu wad postawy oraz prowadzenie specjalistycznych zajęciach z fizjoterapeutkami,
• organizowaniu zajęć specjalistycznych kierowanych do indywidualnych dzieci odnoszących się do ich potrzeb, w tym zajęcia logopedyczne oraz korekcyjno – kompensacyjne,
• organizowaniu zajęć kreatywnego myślenia poprzez doświadczanie, eksperymentowanie rozwijając zdolności twórcze dziecka.
Wizja przedszkola
Cele ogólne:
1. Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
2. Dziecko staje się aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie co najmniej podstawy programowej.
3. Przedszkole umacnia wiarę w siebie i we własne możliwości oraz pomaga budować poczucie własnej wartości.
4. Kształtuje tolerancję kulturową oraz społeczną, tolerancję na różne poglądy.
5. Wprowadza do nauczanych treści elementy edukacji wielokulturowej, ze szczególnym naciskiem na kraje anglojęzyczne.
6. Motywuje dzieci do komunikacji w innym języku niż ojczysty.
7. Realizuje, obok podstawy programowej MEN, dodatkowe programy nauczania języka angielskiego, niemieckiego.
8. Zapewnia stopniowe poznawanie podstaw materiału językowego, który będzie stanowił bazę do dalszej nauki.
9. Zapewnia kontakt z językiem obcym w formie zabawowej, stymulującej stopniowo wypowiedzi ustne od prostych do coraz trudniejszych.
10. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
11. Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
12. Zatrudnia wykwalifikowaną kadrę nauczycieli.
13. Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
♦ Zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
♦ Zasadę aktywności,
♦ Zasadę indywidualizacji,
♦ Zasadę organizowania życia społecznego,
♦ Zasadę integracji myśląc o procesie wychowania i edukacji.
Przedszkole dba o rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.
Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.
Sylwetka absolwenta
Dziecko kończące przedszkole:
♦ Posiada:
• Motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
• Umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
• Umiejętność koncentracji uwagi, między innymi pracy przez dłuższy czas skierowanej na osiągnięcie postawionego celu,
• Umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
• Umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
• Samodzielność, aktywność, kreatywność i chęć do podejmowania nowych wyzwań,
• Odporność emocjonalna, przekuwanie porażki w sukces,
• Umiejętność twórczego rozwiązywania zadań,
• Znaczny poziom samodzielności,
• Gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
• Ciekawość świata, zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi,
• Podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym;
♦ Przestrzega:
• Praw innych ludzi,
• Zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
• Zasad kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm;
♦ Dostrzega i szanuje:
• Potrzeby innych ludzi,
• Odmienne postawy, przekonania, upodobania, poglądy,
• Symbole narodowe,
• Środowisko naturalne;
• Szanuje przyrodę
• Rozumie znaczenie prowadzenia zdrowego trybu życia,
♦ Nie obawia się:
• Występować publicznie,
• Dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
• Wykazywać inicjatywy w działaniu,
• Prosić o radę lub pomoc.
System wspierania rozwoju dziecka
W przedszkolu zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej podopiecznych, a także ich zainteresowań.
Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualnie budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystują do:
♦ Modyfikacji realizowanych programów,
♦ Planowania miesięcznego,
♦ Do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
♦ Indywidualnego wspomagania dzieci.
W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, terapia SI, terapia ręki. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także rozszerza ją wzbogacając o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, projektu, metody aktywizujące, twórczego myślenia.
Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych, czytelniczych, przyrodniczych, naukowych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie.
Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:
♦ Systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
♦ Zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności,
♦ Informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
♦ Prowadzą edukację prozdrowotną i promocją zdrowia,
♦ Zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:
♦ Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
♦ Rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka,
♦ Wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,
♦ Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.
Corocznie w przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup). Plan ten obejmuje zadania ułożone w następujące bloki:
♦ Pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie.
♦ Wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel-rodzice.
♦ Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców.
♦ Promocja zdrowia.
♦ Organizacja wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego oraz we współpracy z rodzicami/opiekunami.
Realizacja zadań ma następujące formy:
♦ Zebrania ogólne i zebrania grupowe,
♦ Zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
♦ Konsultacje i porady indywidualne,
♦ Kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
♦ Organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
♦ Organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców,
♦ Organizacja uroczystości, koncertów, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych.
W przedszkolu działa rada rodziców, która wspiera działalność placówki. Rodzice są partnerami w działaniu na rzecz placówki, a nasze działania są skoordynowane.
Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi.
Nasze tradycje to m.in.:
♦ Pasowanie na przedszkolaka,
♦ Sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi, Dzień życzliwości,
♦ Mikołajki,
♦ Spotkanie z okazji świąt Bożego Narodzenia,
♦ Bal karnawałowy,
♦ Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
Dzień przyjaźni
♦ Święto Rodziny,
♦ Dzień Dziecka – przedszkolne igrzyska sportowe.
W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie, ekologię, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.
Zarządzanie przedszkolem
Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej, logopedę, psychologa. W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizuje wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Organizowane są formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli.
W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane są zespoły zadaniowe: ds. opieki i wychowania, edukacji, promocji, ewaluacji i inne, w miarę potrzeb. Sprawność organizacyjna oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.